Een beetje lichtjes in paniek – toen ik de eerste zaailingen van de stinkers zag opkomen – besloot ik toch maar snel een groeilamp te voorzien. De zaailingen staan namelijk in de garage waar geen licht is. Om ze in de tunnelkas te zetten, vind ik het net nog niet warm genoeg. De temperatuur daalde deze week geregeld tot net onder nul en ik vertrouw het niet. Het zou misschien wel lukken, maar ik ga toch nog even afwachten tot ze iets groter zijn.

Dus, voor ongeveer 20-25euro heb ik nu een eigen groeilamp. Een behuizing van 90 of 120cm ( ? – ik weet het even niet meer) met twee Cool White TL (T8) lampen en dan nog wat draad en een stekkertje. Daglicht lampen vond ik niet, dus dit moest maar voldoen. Het zijn er dan ook nog eens twee. Voor een tijdelijk onderkomen is dit voldoende. Vooral als ik het zaaigoed met de lamp nog kan “afwerken” of beschermen met reflecterend materiaal zoals reflecterende folie of zelfs zilverpapier. Dat laatste gebruik ik bij de groeilamp met kap in de keuken en dat werkt best goed.

En waar hangt die lamp dan? Die “hangt” iets boven de afdekkapjes van de bakken. Steunend op een aantal stenen die ik nog had liggen. Zie foto voor het huidige resultaat. Hiervoor heb ik geen stellage nodig 😉 dat spaart ook weer kosten uit. Als er wat extra warmte nodig is, dan gebruik ik de warmtemat wel 🙂 Dat is dat groene ding aan de achterkant.

IMG_0188

Gepost door:Jan db

A person with too much hobbies :) Taichi, Learning languages like Japanese, Photography, archery, garderning using ecologic ways, peppers, tomatoes, sports...

Een reactie op “Zelfgemaakte groeilamp

Plaats een reactie